مقالات

چگونگی تست کارتخوان سیار

دستگاه های کارتخوان بی شک یکی از بزرگترین اختراعات بشر در چندین سال قبل محسوب می شود که شاید به دلیل استفاده بیش از حد این وسیله کار آمد، اهمیت این وسیله کوچک را فراموش کرده باشیم! این دستگاه ها واقعا توانستند مسئولیت سنگینی را از دوش هر کسی بلند کنند و حتی نظام جدید بانکداری را نیز احداث نمایند.

امروزه شرکت‌های بسیار متفاوتی را در ایران و جهان می‌توانید مشاهده کنید که هرکدام از آنها به دنبال تهیه و طراحی یکی از بهترین انواع دستگاه‌های پوز هستند که از بهترین این شرکت‌ها نیز می‌توان به وریفون اشاره کرد. کارت خوان های شرکت وریفون بیسیم و سیار هستند و می‌توان آنها را به‌راحتی حمل کرد.

امروزه بسیاری از مردم در وب‌سایت‌های مختلف به دنبال آگاهی از به‌روزترین و آخرین قیمت کارت‌خوان سیار وریفون VX675 هستند که در خصوص قیمت این محصول می‌توان گفت، قیمت این محصول به آیتم‌های بسیار زیادی بستگی دارد و شما می‌توانید قبل از خرید و استفاده از این دستگاه، از نزدیک با مشخصات کارت‌خوان سیار وریفون VX675 آشنا شده و سپس اقدام به خرید داشته باشید.تست کارت‌خوان سیار این تست‌ها به شما کمک می‌کند کارت‌خوان سیار خود را در زمان دریافت تست کنید و با خیالی آسوده از آن استفاده نمایید.

هر دستگاه کارت‌خوان از قطعاتی که لیست آن در زیر آمده است تشکیل شده است

حد مغناطیسی کارت‌خوان

چاپگر حرارتی

غلتک چاپگر

درب محفظه رول کاغذ

باطری داخلی کارت‌خوان

باطری خارجی (یا همان باطری اصلی دستگاه)

صفحه‌کلید (Keypad) کارت‌خوان

صفحه‌نمایش کارتخوان

محافظ صفحه‌نمایش (معمولاً از جنس PVC سخت به حالت طلقی و فاقد انعطاف)

ماژول سیم‌کارت کارتخوان

درب باطری (درب پشت دستگاه محفظه باطری)

پنل لمسی (در مدل‌های دارای صفحه‌نمایش لمسی)

آداپتور کارت‌خوان یا شارژر

مطمئناً قطعاتی که در بالا ذکر شد تمامی قطعات یک کارت‌خوان نیست ولی قطعاتی است که حداقل روشی برای تست آن وجود دارد.تست کارتخوان سیار در ادامه برای تست هر قطعه از کارتخوان سیار که در بالا ذکر شد روشی به شما ارائه خواهد شد.

تست هد مغناطیسی کارتخوان

هد مغناطیسی کارتخوان (Magnetic Card Reader) یکی از قطعات کلیدی کارت‌خوان است که بدون آن دستگاه عملاً بلااستفاده است.هد مغناطیسی بر اساس نوع و مدل دستگاه دارای طول عمر مفید است که با واحد تعداد خواندن کارت معمولاً بیان می‌شود. (مثلاً 100000 بار)هد مغناطیسی کارتخوان از جنس استیل و بسیار مقاوم است و احتمال خرابی آن در دستگاه بسیار کم است چون فروشنده قبل از فروش دستگاه حتماً توسط تراکنش‌های شاخص باید این قطعه را تست نماید و سپس در اختیار شما قرار دهد.

خبر خوب اینکه روش تست این قطعه بسیار ساده است و اصلاً جای نگرانی نیست. برای تست هد مغناطیسی کارتخوان کافی است با یک کارت بانکی در شیار مربوطه یکبار کارت بکشید و یک خرید انجام دهید. درصورتی‌که دستگاه به عملیات کارت کشیدن شما واکنش نشان دهد یعنی این قطعه در سلامت کامل است. توجه کنید هد مغناطیسی کارتخوان قطعه قابل‌مشاهده کارتخوان نیست و در شیار مربوط به کشیدن کارت توسط کارخانه سازنده جاگذاری شده است.

تنظیمات پیکربندی کارتخوان

پیکربندی سوییچ وریفون : دستگاه را روشن نمایید وقتی دستگاه بالا آمد F4  را فشار دهید تا وارد منو شود.اکنون وارد سرپرست شوید اگر ورژن اپ دستگاه شما ۴٫۰٫۴ می باشد رمز ۶۴۰۲ و اگر بالا تر است لازم است  از ربات استفاده نمایید برای دریافت رمز سرپرست. بعد از وارد کردن رمز سرپرست وارد تنظیمات شد و پیکربندی بانکی را فشار دهید.

چاپگر حرارتی کارتخوان

چاپگر حرارتی کارتخوان معمولاً همراه با اولین تراکنش قابل تست است چون پس از تراکنش کارتخوان رسید تراکنش را چاپ می‌کند که نمایانگر سلامت پرینتر است. چاپگر کارتخوان از نوع حرارتی است یعنی نیاز به کارتریج یا شارژ جوهر ندارد و صرفاً با سوزاندن کاغذهای مخصوص اطلاعات را درج می‌نماید. توجه داشته باشید که کیفیت رسید چاپ شده معمولاً به‌سلامت پرینتر ارتباطی ندارد و کیفیت رول کاغذ کارتخوان و میزان شارژ باطری در این کیفیت تأثیرگذار است. لذا اگر از کیفیت رسید چاپ شده رضایت کافی ندارید ابتدا باطری خود را کامل شارژ کنید یا آداپتور را متصل نمایید. اگر همچنان کیفیت چاپ مناسبی ندارید با رول‌های کاغذ کارتخوان با کیفیت بهتری چاپگر را مجدداً تست کنید.

 پرینتر دستگاه

وقتی دکمهٔ پاور را بزنید بلافاصله بعد از فشار دادن دکمهٔ power دستگاه باید روشن شود و دکمهٔ منو را بزنید تا دستگاه در حالت بایوس قرار بگیرد، ۴ حالت در منو داریم که روی Prn Pos Info بزنید اگر دستگاه پرینت گرفت و برگه تحویل شما داد سالم است.دستگاه باید از نظر سخت‌افزاری که شامل دستگاه Cpu، چند بیت بودن و چند مگابایتی بودن DDR نیز چک شود،

نکته:

وقتی درب دستگاه را باز کردید به غلتک و چرخنده وجود دارد بهتر است از سلامت آن‌ها نیز اطمینان حاصل نمایید.

غلطک چاپگر کارتخوان

این غلتک معمولاً به درب محفظه رول کاغذ کارتخوان متصل است و با بازکردن درب محفظه قابل‌مشاهده است. توجه کنید به لحاظ فیزیکی غلتک چاپگر کارتخوان ریختگی نداشته باشد. اگر تراکنش تست شما در مرحله قبلی با موفقیت انجام شد و رسید مربوطه چاپ و به‌درستی از دستگاه خارج شد این بدان معناست که غلتک شما سالم است. درب محفظه چاپگر بدون این غلتک بسته نمی‌شود و دستگاه غیر قابل‌استفاده خواهد بود. غلتک چاپگر کارتخوان از قطعات پرمصرف کارت‌خوان است که بهتر است در دوره‌های زمانی مشخص تعویض گردد.

درب محفظه رول کاغذ کارتخوان

درب محفظه رول کاغذ کارتخوان توسط اتصالات پلاستیکی به بدنه اصلی کارتخوان متصل می‌شود. برای اطمینان از سلامت این درب کافی است محل‌های اتصال را مشاهده نمایید و از سلامت فنر مربوط به ضامن بازکننده درب اطمینان حاصل نمایید.

تست صفحه نمایش کارتخوان :

صفحه نمایش سالم باید فاقد پیکسل سوخته باشد . پیکسل سوخته به صورت خطوط افقی یا عمودی بدون نور در صفحه کارتخوان نمایش داده می گردد. ابتدا باید پیکسل های دستگاه را بررسی  نماییم، داخل LCD را نگاه کنید اگر پیکسل سفیدی دیده نشد دستگاه سالم می باشد.

تست کارتخوان سیار باطری داخلی کارتخوان

باطری داخلی کارتخوان جزو قطعاتی است که توسط مشتری قابل‌مشاهده نیست ولی در دستگاه‌های سیار به روشی ساده قابل تست می‌باشد. باطری داخلی یک قطعه کاملاً مصرفی است و بر اساس نوع مصرف باید به‌صورت دوره‌ای توسط سرویس‌کارهای مجاز تعویض گردد. برای تست باطری داخلی کافی است باطری اصلی دستگاه را از بدنه جدا کنید و پس از چند ثانیه مجدداً به کارتخوان وصل کنید و آن را روشن کنید. درصورتی‌که باطری داخلی به اتمام رسیده باشد دستگاه به‌صورت خودکار به حالت Tamper خواهد رفت و دیگر قابل‌استفاده نخواهد بود. درصورتی‌که کارتخوان سیار شما به حالت Tamper وارد شد برای تعویض باطری داخلی به سرویس‌کارهای مجاز مراجعه بفرمائید.

کم نگه‌داشتن شارژ

کارت‌خوان‌هایی نظیر پکس s90 و پکس s910 , وریفون ۶۷۰ , وریفون ۶۸۰ اگر تا ۶ ساعت دستگاه را روشن نگه دارند نمی‌شود گفت دستگاه از حالت استاندارد خود خارج شده است و مشکل دارد.باطری کارتخوان های سیار می‌توانند تا ۴۸ ساعت در حالت استندبای شارژ داشته باشند ولی این موضوع شامل حال همه انواع کارت‌خوان‌ها نمی‌شود.بنابراین ملاک کاربران برای اینکه باطری کارت‌خوان خود را تعویض کنند، نگهداری شارژ کمتر از ۶ ساعت در حالت استفاده مداوم است.البته باید حساب کارت‌خوان‌هایی از جمله کارتخوان پکس s58 که دوحالته (سیار و ثابت) هستند

را از این موضوع جدا کرد. این‌گونه کارت‌خوان‌های دومنظوره معمولاً تا ۲ ساعت می‌توانند شارژ نگه دارند، چون عمده استفاده آنها باید در حالت ثابت و متصل به منبع برق باشد.خاموش شدن مکرر کارت‌خوان‌هایی مانند وریفون در برخی از محصولات خود تنظیماتی را انجام داده‌اند که اگر ۳۰ دقیقه

از دستگاه استفاده نشود، دستگاه به‌صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.لطفاً این موضوع را به‌حساب خرابی باطری کارت‌خوان نگذارید و باطری را تعویض نکنید.قبل از تعویض باطری کارت‌خوان حتماً یک بررسی بر روی قابلیت‌های دستگاه کارتخوان خود انجام دهید و سپس نسبت به تعمیر کارتخوان اقدام کنید.

باطری خارجی یا باطری اصلی کارتخوان سیار

باطری خارجی یا باطری اصلی کارتخوان سیار قلب تپنده کارت‌خوان شماست و تأمین انرژی موردنیاز کارتخوان را برعهده دارد. برای تست باطری پس از دریافت کارت‌خوان آن را حداقل به مدت 8 ساعت کامل شارژ کنید.بهتر است از استفاده کارت‌خوان در زمان شارژ خودداری فرمایید از شارژ مستمر و قراردادن دائمی آداپتور در کارتخوان اکیداً خودداری فرمایید.

از آداپتور یا شارژرهای غیرمجاز استفاده نکنید

پس از شارژ کامل کارت‌خوان را از برق جدا کنید. باطری سالم طولانی شارژ می‌شود و طولانی تخلیه می‌شود. لذا پس از شارژ کامل به استفاده معمول اقدام فرمائید.با توجه به نوع دستگاه و تعداد تراکنش و نوع باطری ،دستگاه کارتخوان سیار شما باید پس از شارژ حداقل 30 تراکنش را پاسخگو باشد. توجه : باطری ها و دستگاه های متفاوت در این زمینه رفتارهای متفاوتی دارند لذا برای دریافت پاسخ مناسب تعدا تراکنش معمول کارتخوان را از تکنسین مربوطه جویا شوید.

توجه: نمایانگر باطری ممکن است به‌درستی عمل نکند لذا کارائی دستگاه در استفاده از شارژ باطری ملاک سلامت باطری است

توجه: نمایانگر باطری نمایش‌داده‌شده در صفحه‌نمایش کارتخوان در برخی دستگاه‌ها صرفاً به‌صورت 4 حالت طراحی شده است و واحدهای 25 درصدی را نمایش می‌دهد و امکان نمایش واحد ریزتر را ندارد. به طور مثال باطری دستگاه 675 با اپلیکیشن شرکت فناپ امکان نمایش به‌صورت 100% – 75% – 50% – 25% را داراست.

توجه: نگهداری شارژ باطری کارتخوان بر اساس ساعت غیر قابل استناد است. صرفاً روشن بودن دستگاه مقدار خاصی از باطری را مصرف می‌کند. جستجوی آنتن نیاز به انرژی باطری دارد و پرینتر هم به‌جای خود از این انرژی استفاده می‌کند.

درصورتی‌که باطری کارتخوان معیوب باشد یا به‌صورت کامل شارژ نشده باشد در زمان پرینت دستگاه به‌صورت خودکار خاموش می‌شود یا رسید مربوطه را چاپ نمی‌کند. درصورتی‌که باطری دستگاه معیوب باشد یا به‌صورت کامل شارژ نشده باشد پس از جداکردن آداپتور دستگاه به‌صورت خودکار خاموش می‌شود. در برخی موارد باطری سالم است و آداپتور مناسبی برای شارژ آن استفاده نشده است که در قسمت آداپتور به آن خواهیم پرداخت.

صفحه‌کلید (Keypad) کارتخوان

صفحه‌کلید (Keypad) کارتخوان به‌صورت فیزیکی و ساده قابل تست است.کافی است درحالی‌که دستگاه روشن است صدای صفحه‌کلید را از تنظیمات کارتخوان فعال کنید. سپس با فشردن تمامی دکمه‌ها به‌صورت تک‌تک از عملکرد آن مطمئن شوید. برخی دکمه‌های تابع ممکن است عملگر نباشند و صرفاً صدای بیپ تولید کنند.

تست کارتخوان سیار – صفحه‌نمایش کارتخوان

صفحه‌نمایش کارتخوان باید فاقد پیکسل سوخته باشد. پیکسل سوخته به‌صورت خطوط صاف بدون نور عمودی با افقی در صفحه‌نمایش داده می‌شود.

محافظ صفحه‌نمایش کارتخوان

محافظ صفحه‌نمایش کارتخوان معمولاً از جنس PVC سخت به حالت طلقی و فاقد انعطاف است. آن را با محافظ سلفون شکل که روی طلق و برای جلوگیری از خش افتادن طلق نصب می‌شود اشتباه نگیرید. این طلق محافظ از تماس مستقیم شما با صفحه حساس نمایشگر lcd جلوگیری می‌کند. در دستگاه‌های آکبند باید فاقد خط و خش باشد و در دستگاه‌های استوک خط و خش طبیعی است.

ماژول سیم‌کارت کارتخوان

ماژول سیم‌کارت کارتخوان همان محل قرارگرفتن سیم‌کارت روی دستگاه سیار می‌باشد. به‌صورت فیزیکی باید پین‌های سالم داشته باشد و درصورتی‌که از نوع ضامن‌دار است ضامن آن به‌درستی عمل نماید. البته اگر طبق تست مراحل قبل یک تراکنش موفق انجام شده است این بدان معناست که این ماژول سالم است و به‌درستی عمل می کند.

 توجه: آنتن‌دهی ضعیف ارتباطی با خرابی این ماژول ندارد و از طرف اپراتور تلفن همراه باید برطرف گردد.

درب باطری کارتخوان سیار

محل قرارگیری باطری در دستگاه‌های سیار می‌تواند به دو شکل مختلف باشد. شکل اول آن دسته از دستگاه‌ها هستند که باطری کارتخوان به شکل قسمتی از بدنه دستگاه طراحی شده است مثل مدلوریفون 680 شکل دوم آن دسته از کارتخوان ها هستند که باتری یک قطعه کاملاً مستقل است و داخل دستگاه قرار می‌گیرد و توسط یک درب جداگانه روی آن پوشانده می‌شود مثل مدلوریفون 675توجه کنید در شکل اول ضامن محل اتصال باطری با بدنه آسیبی ندیده باشد چون اگر آسیبی به آن وارد شده باشد باطری به‌سادگی از دستگاه جدا می‌شود . در شکل دوم درب محفظه باطری اهمیت چندانی در عملکرد دستگاه ندارد و صرفا برای زیبائی و محافظت از قطعات حساس و جلوگیری از ورود غبار به دستگاه طراحی شده است.

پنل لمسی کارتخوان سیار

ابن پنل در همه دستگاه‌ها وجود ندارد و صرفاً در دستگاه‌های از جمله وریفون 680 طراحی شده است. جهت تست پنل لمسی کافی است قسمت‌های مختلف صفحه‌نمایش را لمس کنید و از واکنش دستگاه میزان سلامت پنل را ارزیابی کنید. توجه کنید برخی دستگاه‌ها دارای قلم و حتی صفحه لمسی هستند ولی اپلیکیشن نرم‌افزاری طراحی شده برای مدل مربوطه از صفحه لمسی پشتیبانی نمی‌کند؛ لذا عدم واکنش دستگاه به لمس نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی پنل لمسی دستگاه نیست.

آداپتور یا شارژر کارتخوان

ناگفته پیداست که آداپتور یا شارژر کارتخوان جزو قطعات کارتخوان نیست و از لوازم جانبی آن محسوب می‌شود. اما این لازمه جانبی بسیار پراهمیت است چون عدم عملکرد صحیح آن می‌تواند موجب آسیب به کارتخوان و باطری آن بشود. آداپتور سالم آداپتوری است که باطری را به‌آرامی و در طول زمان معقولی شارژ کند و باطری شارژ شده توسط آن در طول زمان معقولی تخلیه گردد. سوکت شارژر نری و مادگی را تست کنید و از سلامت فیزیکی آن اطمینان حاصل نمایید. به‌صورت کلی اگر یک دستگاه سیار فرایند یک تراکنش را از مرحله کارت کشیدن تا صدور رسید چاپی به‌درستی به پایان برساند دستگاه شما در وضعیت سلامت قرار دارد. در پایان اگر روش‌های مناسبی برای تست سلامت دستگاه می‌شناسید که در راهنما ذکر نشده است برای دیگر کاربران به‌صورت پیشنهاد در قسمت مربوطه ذکر نمایید.

تفاوت کارتخوان تقلبی و اصلی

اقدامی که کلاهبرداران در این زمینه ممکن است انجام دهند، این می باشد که دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز شبیه به نسخه اصلی را تولید می نمایند که در دستگاه تولید شده، بجای اینکه فقط پول از حسابتان کم شود، اطلاعات شما نیز هک می گردد و آنها می توانند به راحتی از کارت شما با ترفند خودشان سوء استفاده نمایند.

  • فرو رفتن بیش از حد کارت در دستگاه پوز
  • گشاد بودن زبانه ها
  • صفحه کلید سفت و سخت

دستگاه های پوز جعلی می توانند اطلاعات پنهان کارت شما را بخوانند و در حافظه خود ذخیره نموده یا بصورت مستقیم به سیستمی که به آن متصل می باشد، اطلاعات را منتقل نمایند

سریال از طریق نرم افزار

اگر از طریق معمول موفق به دریافت شماره سریال دستگاه کارتخوان خود نشدید باید شماره سریال را از داخل نرم افزار دستگاه خارج کنید که برای این کار طبق مواردی که در ادامه گفته می شود اقدام نمایید.برای این کار باید وارد سیستم عامل OS دستگاه گردید و سپس به منو مربوطه وارد شوید.این کار مطمئن ترین راه برای کارتخوان های پکس است

.دقت داشته باشید که وارد کردن آیتم شماره سریال در فرم درخواست تعمیرات یا قایل دسته ای بسیار ضروری می باشد.در صورت عدم ورود اطلاعات صحیح دستگاه هنگام ورود به تعمیرگاه بدرستی شناسائی نگردیده و امکان مفقود شدن آن ممکن خواهد بود.اگر پس از مطالعه راهنما موفق به پیدا کردن شماره سریال نشدید با کارشناسان ما تماس برقرار فرمایید.

مدارک موردنیاز برای دریافت کارتخوان سیار

۱کارت ملی (پشت و رو)

۲تصویر صفحه اول شناسنامه

۳تاییدیه پستی

*نکته مهم درباره کد پستی این که باید با همان کدی که شما در فرم درخواست پایانه نوشته اید با کد پستی داخل تاییدیه پستی شما یکسان باشد*

در صورت نداشتن کد پستی می توانید کد پستی شخص دیگری را جایگزین نمایید.

۴تاییدیه شبای بانکی

*تاییدیه شبا حتما باید از طریق باجه بانک مورد نظر باشد و دارای اسم، شماره حساب، مهر بانک مورد نظر، شماره شبا باشد.

در آخر دو فرم باید تکمیل گردد:

۱فرم درخواست پایانه فروش موبایلی

۲استشهاد محلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *